fbpx

Parkslirekne ga en halv million i prisavslag i FinKN

Er parkslirekne en mangel ved boligen?

Har du avdekket parkslirekne (fordums prydplanten) i hagen? Finansklagenemnda (FinKN) kom nettopp til at dette marerittet faktisk utgjør en mangel ved boligen dersom det ikke var opplyst om. FinKN kom til at boligkjøper hadde krav på over en halv million i prisavslag og erstatning.

Vi går gjennom avgjørelsen enkelt og jovialt nedenfor. Avgjørelsen finner du for øvrig i sin helhet her.

Hva var faktum i saken?

FinKN tok utgangspunkt i hva som ble opplyst. Boligen var kjøpt for 9,5 MKR, og bud-aksept forelå i 2022. Det betyr at det er de nye reglene i avhendingsloven som gjelder – ergo, lettere for kjøper å vinne frem.

Eiendommen ble markedsført med stor tomt, med gode solforhold og utsikt. Det spesielle i saken var at eiendommen ble solgt ved fullmakt – dvs. en person som ikke har bodd i boligen.

I saken her var det naboen som tok kontakt med den nye boligeieren, og sa at parkslirekne hadde manifestert seg på tomten – ca 40 kvm av jordet.

Problemet med parkslirekne (reynoutria japonica) er at den blir kalt for marerittplanten av en grunn. Den er nærmest umulig å bli kvitt, og i Norge er den på forbudslisten.

Hvilket rettslig grunnlag vant de frem med?

Boligkjøper reklamerte rettidig på forholdet, og anførte at boligen hadde mangel etter avhendingsloven § 3-2:

1) Eigedomen har ein mangel dersom han ikkje er i samsvar med det kjøparen kunne forvente ut frå mellom anna eigedomens type, alder og synlege tilstand

– avhendingsloven § 3-2, sakset fra lovdata.no

Det ble med andre ord anført at når tomten hadde denne marerittplanten, da var ikke eiendommen i samsvar med de forventninger kjøper hadde ut i fra eiendommen konkrete type, alder og tilstand.

Reklamasjon på parkslirekne

Det som er spesielt med reklamasjon på parkslirekne er at du må ha fagkyndige til å dokumentere kravet ditt. I dette tilfelle anbefaler vi at du får en arborist til å vurdere forholdet – herunder:

i) hvilke planter som finnes på tomten

ii) om parkslirekne har manifestert seg og hvor

iii) om det er mulig å bli kvitt – ev. hvilke tiltak

Deretter bør en gå til en anleggspartner som kan beregne hvor mye det koster å kvitte seg med dette, slik at tomten kan friskmeldes.

Da vil kravet ditt bygge på følgende:

  • Utbedringskostnader,
  • kostnader til arborist/øvrige fagkyndige, og
  • kostnader til ev. advokatbistand.

Dersom det ikke er mulig å bli kvitt, da bør en megler vurdere «verdiminus». Verdiminus er hva boligen er verdt med og uten dette forholdet – noe som da utgjør kravet ditt om prisavslag

Husk at du må reklamere innen 2-3 måneder fra du avdekker mulig parkslirekne, og deretter kan du skaffe resten av dokumentasjon. Ellers kan kravet gå tapt.

Nå skal vi gå gjennom de frister som gjelder i alle reklamasjonssaker. Du bør også lese mer om dette i vår artikkel om 4 skuddsikre tips i enhver boligsak.

Reklamasjon på boligmangler- en rask guide

Om du er en boligkjøper og avdekker mangler, da betyr det at du må sende inn en reklamasjon. En reklamasjon er en meddelelse om at du har avdekket noe ved boligen som ikke stemmer med de opplysningene du fikk.

Det betyr at du har avdekket mangler ved boligkjøpet ditt.

Det første du må vite er at det er viktig at du sender reklamasjonen direkte til selger. Det er mange som sender reklamasjoner til megler, og det avbryter ingen frister. Du kan i noen tilfeller ha et krav mot megler også, men det er en annen vurdering. Forhold deg i første omgang til selger.

Det andre du må vite er at du har et par frister å tenke på:

i) du må reklamere innen 2-3 måneder fra du avdekket forholdet. Det gjelder alle forhold, selv om du reklamerte på gulv i januar, må du også reklamere på drenering som du avdekket i mars.

ii) krav foreldes – det betyr at de dør ut. Selv om du har tatt det opp med selger, vil kravet dø ut på et tidspunkt. Normalen er å regne tre (3) år fra overtakelse dersom forholdet var tilstede allerede da. Her finner en rekke unntak som vi ikke skal inn på, men tenk tre år som en god hovedregel

iii) 5 års-reklamasjonsfrist. Det er mange som tar kontakt og sier at «jaja, dette avdekket vi for et par år siden, men vi har jo fem (5) år på å reklamere?». Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Regelen er hver mangel som du avdekker utløser en frist på 2-3 måneder. Dette kan skje det 4. året, og at du er innen 5-årsfristen, men du må likevel reklamere innen 2-3 måneder fra hver gang du finner noe som ikke stemmer med de opplysningene du fikk.

Kreve prisavslag for parkslirekne?

Våre eiendomsadvokater behandler saker om parkslirekne og øvrige mangler ved boliger. Det du kan gjøre er å samle opp dokumentasjon til oss:

  • Salgsopplysninger
  • Tilstandsrapport
  • Egenerklæringsskjema utfylt av selger
  • Ev. reklamasjoner og svar
  • Ev. rapporter
  • Ev. øvrig korrespondanse mellom partene
  • Kronologisk hendelsesforløp, slik at vi vet hva som har skjedd og når

Deretter kan vi sette opp en strategisamtale hvor vi på 30-45 minutter vederlagsfritt går gjennom

  • Om du har en sak
  • Hvordan du skal gå videre
  • Beste planen for å vinne frem

Det er først etter dette at du bestemme om du ønsker å gå videre selv eller engasjere vårt kontor.

Alle tlf.samtaler er vederlagsfrie: 416 50 321

Flere av våre tips og råd

Vederlagsfri strategisamtale?

Avtal en strategisamtale med boligadvokat - 45 minutter vederlagsfritt!

Våre tall taler for seg

ADVOKATER
1 +

Advokatfirmet Nova DA er deleier av Eurojuris Norge. I vårt nettverk har vi tilgang til over 250 advokater dersom det blir behov. Stort utvalg gir deg størst sikkerhet. 

advokatkontorer
1

Via vårt nettverk er vi tilknyttet 18 advokatkontorer, alle ISO-sertifiserte, langs hele Norge.

Samarbeidspartnere
1 +

Kontorene i Eurojuris-nettverket er offisielle samarbeidspartnere med regionale NHO-kontorer. I tillegg har vi et stort nettverk av fagkyndige.

Les flere av våre tips

Parkslirekne mangel ved boligkjøp
Avgjørelser

Parkslirekne ga en halv million i prisavslag i FinKN

Finansklagenemnda kom til at parkslirekne i hagen utgjorde en mangel ved boligen, til en verdi av en halv million kroner
Les mer →
foreldelse forsikringsselskap
Ukategorisert

Foreldelse – hva skjer om du ikke melder inn kravet ditt til motpartens forsikringsselskap? HR-2023-2252-A

https://www.youtube.com/watch?v=0dX-uYvFiiQ Ny høyesterettsdom om foreldelse og direktekrav – november 2023 Høyesterett har igjen vært ute og avklart problemstillinger som fra før var noe ullen. I ...
Les mer →
boligselgerforsikring
Ukategorisert

Hvordan vinne mot boligselgerforsikring? 68 % flere seiere i år

I denne artikkelen får du vite følgende om boligselgerforsikring Økte sjanser for å få medhold for boligkjøpere mot boligselgerforsikring Hvis du har kjøpt en bolig ...
Les mer →
Klage på boligkjøp
Ukategorisert

Klage på boligkjøp [2023] – 4 skuddsikre tips fra eiendomsadvokat

I denne artikkelen går vi gjennom følgende: Kjøp av bolig er trolig din største investering som privatperson For den vanlige Ola og Kari Nordmann er ...
Les mer →
Help setningsskade
Ukategorisert

Avslag fra Help forsikring – 5 steg til seier (setningsskade)

Ingen HELP å få – Help forsikring avslo saken Vi i Reklamasjonsportalen er i utgangspunktet store tilhengere av det Help forsikring står for og jobber ...
Les mer →
Mangel ved boligkjøp
Eiendomsadvokat

Reklamasjon – Unngå de 3 feilene alle gjør i en boligtvist

Unngå feilene som de aller fleste gjør i sine boligtvister. La en eiendomsadvokat forklare hvordan reklamasjon ved bolig skal foregå.
Les mer →

Disse stoler på oss, og vi på dem

Advokatfirmaet NOVA logo
Eurojuris Norge logo
NHO logo

Reklamasjonsportalen.no

Nettsiden er drevet av advokat Aki Johannes Viitala, som er partner i Advokatfirmaet Nova DA. Advokat Viitala er ansvarlig for innholdet og svar.

Nova er tilknyttet Norges største advokatnettverk, Eurojuris, med tilgang til 250 (+) advokater fordelt på 18 kontorer. Eurojuris-tilknyttede advokater er ikke forpliktet til å påta seg saker fra Reklamasjonsportalen. 

 

Post- og besøksadresse

Besøksadresse:
Advokatfirmaet Nova DA 
Roald Amundsens gate 6, 0160 OSLO

Postadresse: 
Advokatfirmaet Nova DA
Postboks 1807 Vika, 0123 OSLO. 

Kontaktinformasjon

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle