fbpx

Brudd på selgers opplysningsplikt – 3 grunner til klient vant frem

Brudd på selgers opplysningsplikt

Våre advokater jobber ofte med boliger og eiendommer i det øvre prissjiktet, og er kjent med hvilke krav som stilles. I denne saken hadde klient kjøpt en bolig til nærmere 30 MKR, men fikk ikke med det som var opplyst av selger i salgsannonsen. Det forelå et brudd på opplysningsplikten. Kjøper tok kontakt med vårt kontor og fikk alt de hadde krav på, med tillegg av en kompensasjon.

Selger har en streng opplysningsplikt

Når du selger en brukt bolig må du følge reglene i avhendingsloven. I denne loven oppgis strenge bestemmelser om selgers opplysningsplikt – det du sier kan verken være uriktig eller mangelfullt. Det skal heller ikke mye til før det er et brudd på disse bestemmelsene.

I denne saken stod det i salgsopplysningene at det fulgte med to bod på ca 10 kvm hver. Megler viste frem disse på visning, og det var disse kjøper tok i bruk. Det viste seg etter kort tid at opplysningene ikke stemte med realiteten. De bod kjøperne hadde blitt vist, og som de hadde tatt i bruk, tilhørte en nabo i sameiet.

Selger mente at det var kun snakk om bod og at dette ikke var noe å klage på. Kjøper engasjerte våre eiendoms- og boligadvokater. Saken ble løst på ca to uker. Les videre for å se hvordan vi fikk til det kjøper hadde krav på.

Grunn 1: hva klager du på og hvorfor? (mangelsgrunnlaget)

Det første man må gjøre er å avdekke det som er mangelen i saken. I saken her var det brudd på opplysningsplikten. I salgsoppgaven stod det uttrykkelig at det fulgte med bod dersom man kjøpte boligen. I tillegg ble denne omtalt i tilstandsrapporten.

Videre hadde megler vist frem boden under visning. Husk at megler representerer selger, og de kan binde selger med sine opplysninger. Det heter på fint at selger «identifiseres» med sine medhjelpere – herunder takstmenn og meglere.

Ettersom det var gitt konkrete opplysninger både skriftlig og muntlig, var det lite som skulle til for å finne det såkalte mangelsgrunnlaget. Her var det et klart brudd på selgers opplysningsplikt. I tillegg var disse av en så stor betydning for klient at de hadde aldri gitt nærmere 30 MKR for boligen uten bod rett ved parkeringsplassen.

Husk at det er også et vilkår; det er ikke nok å si at selger har lovet noe som ikke blitt holdt. Det må også hatt en betydning for salget. Dette kalles for «innvirkningskriteriet». Det er ikke et krav at du ikke hadde kjøpt boligen om du kjente til forholdet, men vilkåret er at du ikke hadde inngått avtalen på samme vilkår.

Grunn 2: Fagkyndige – hva er verdiminuset

Nå som vi hadde avdekket hva som var galt og hva som var grunnlaget for klagen, da måtte vi finne ut av verdien for dette. Normalt kan du kun kreve prisavslaget for det det koster å utbedre (reparere) mangelen. I de aller fleste tilfeller kan eksempelvis et tak med lekkasje repareres, og da kan få på plass nøyaktige utbedringskostnader.

I en sak som denne kunne ikke forholdet repareres uten videre. Da kom vi frem til at den beste løsningen er å engasjere en megler som kjenner området og disse dyre boligene best. Vi visste at det krever en egen type ekspertise, og dermed kontaktet vi meglere som vi visste var blant de beste.

Megleren dro på befaring og vurderte følgende

– vedkommende vurderte området, salg i området (han hadde solgt mye i området)

– boligens verdi med og uten bod

Disse vurderingene ble skrevet på en god og enkel måte i en rapport.

Det er slike steg også du må ta i nærmest hver eneste boligtvist. Les gjerne vår artikkel om hvordan du må gå frem for å oppnå prisavslag i en boligtvist.

Grunn 3: Fremleggelse av krav

Det siste som må gjøres er å reklamere på forholdet, hvor kravet fremsettes. Det må reklameres innen rett tid, og derfor kan ikke du vente i lang tid før du tar kontakt med selger. Du har normalt 2-3 måneder fra du oppdaget forholdet. Vårt beste tips er at du ikke sitter og «samler» på mangler. Du skal heller ikke reklamere til megler.

Eiendomsadvokaten i saken skrev en reklamasjon til selger, hvor man la frem rapporten og redegjorte godt for saken. I løpet av ca to uker ble saken løst, hvor kjøper fikk en stor bod og kr 150 000 i kompensasjon. I tillegg dekket rettshjelpsdekningen (innboforsikring) 80 % av de juridiske kostnadene. Vil du vite mer om rettshjelpsdekning? Se denne videoen.

Dette er en av våre mange gode historier fra 2021. Ønsker du å høre med oss hvordan det står til med din sak? Hvorfor ikke, det koster ingenting. Bruk kontaktskjemaet på siden, så skal vi komme i kontakt med deg idag.

Eller ring oss direkte på 416 50 321
Alle tlf.samtaler er vederlagsfrie: 416 50 321

Flere av våre tips og råd

Vederlagsfri strategisamtale?

Avtal en strategisamtale med boligadvokat - 45 minutter vederlagsfritt!

Våre tall taler for seg

ADVOKATER
1 +

Advokatfirmet Nova DA er deleier av Eurojuris Norge. I vårt nettverk har vi tilgang til over 250 advokater dersom det blir behov. Stort utvalg gir deg størst sikkerhet. 

advokatkontorer
1

Via vårt nettverk er vi tilknyttet 18 advokatkontorer, alle ISO-sertifiserte, langs hele Norge.

Samarbeidspartnere
1 +

Kontorene i Eurojuris-nettverket er offisielle samarbeidspartnere med regionale NHO-kontorer. I tillegg har vi et stort nettverk av fagkyndige.

Les flere av våre tips

Parkslirekne mangel ved boligkjøp
Avgjørelser

Parkslirekne ga en halv million i prisavslag i FinKN

Finansklagenemnda kom til at parkslirekne i hagen utgjorde en mangel ved boligen, til en verdi av en halv million kroner
Les mer →
foreldelse forsikringsselskap
Ukategorisert

Foreldelse – hva skjer om du ikke melder inn kravet ditt til motpartens forsikringsselskap? HR-2023-2252-A

https://www.youtube.com/watch?v=0dX-uYvFiiQ Ny høyesterettsdom om foreldelse og direktekrav – november 2023 Høyesterett har igjen vært ute og avklart problemstillinger som fra før var noe ullen. I ...
Les mer →
boligselgerforsikring
Ukategorisert

Hvordan vinne mot boligselgerforsikring? 68 % flere seiere i år

I denne artikkelen får du vite følgende om boligselgerforsikring Økte sjanser for å få medhold for boligkjøpere mot boligselgerforsikring Hvis du har kjøpt en bolig ...
Les mer →
Klage på boligkjøp
Ukategorisert

Klage på boligkjøp [2023] – 4 skuddsikre tips fra eiendomsadvokat

I denne artikkelen går vi gjennom følgende: Kjøp av bolig er trolig din største investering som privatperson For den vanlige Ola og Kari Nordmann er ...
Les mer →
Help setningsskade
Ukategorisert

Avslag fra Help forsikring – 5 steg til seier (setningsskade)

Ingen HELP å få – Help forsikring avslo saken Vi i Reklamasjonsportalen er i utgangspunktet store tilhengere av det Help forsikring står for og jobber ...
Les mer →
Mangel ved boligkjøp
Eiendomsadvokat

Reklamasjon – Unngå de 3 feilene alle gjør i en boligtvist

Unngå feilene som de aller fleste gjør i sine boligtvister. La en eiendomsadvokat forklare hvordan reklamasjon ved bolig skal foregå.
Les mer →

Disse stoler på oss, og vi på dem

Advokatfirmaet NOVA logo
Eurojuris Norge logo
NHO logo

Reklamasjonsportalen.no

Nettsiden er drevet av advokat Aki Johannes Viitala, som er partner i Advokatfirmaet Nova DA. Advokat Viitala er ansvarlig for innholdet og svar.

Nova er tilknyttet Norges største advokatnettverk, Eurojuris, med tilgang til 250 (+) advokater fordelt på 18 kontorer. Eurojuris-tilknyttede advokater er ikke forpliktet til å påta seg saker fra Reklamasjonsportalen. 

 

Post- og besøksadresse

Besøksadresse:
Advokatfirmaet Nova DA 
Roald Amundsens gate 6, 0160 OSLO

Postadresse: 
Advokatfirmaet Nova DA
Postboks 1807 Vika, 0123 OSLO. 

Kontaktinformasjon

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle