fbpx

Boligadvokaten avslører: 3 tips du må vite om reklamasjon

Start video

#1 – Send reklamasjon med det samme – ikke vent, du kan miste kravet ditt!

Med det samme du oppdager en feil eller mangel ved boligen din; sjekk om du ble opplyst om dette i salgsdokumentene. 

Hvis du ikke ble opplyst om den mangelen du sitter med nå, send en kort skriftlig reklamasjon. Det er heldigvis veldig enkelt; send en e-post om at du har avdekket en mangel og/eller feil med boligen, at du reklamerer på dette forholdet og at du undersøker dette i skrivende øyeblikket. Det trenger ikke å være mer enn to-tre enkle setninger.

Det er viktig å vite at du ikke kan vente i all evighet! De fleste gjør feil ved å vente med reklamasjon. Veldig mange tror at de enten kan samle opp mangler eller vente til omfanget er avklart før man tar kontakt med selger. Dette kan lede til at du venter for lenge. Du har kun 2-3 måneder på å reklamere på mangelen ved boligen. Denne fristen regnes fra du oppdaget forholdet. Selger kan også hevde at du burde ha oppdaget det tidligere, slik at fristen løper fra et enda tidligere tidspunkt. 

Ikke gjør som influencer/toppblogger Funkygine som ventet for lenge og tapte kravet sitt! Les vår artikkel for unngå samme tabbe!

#2 – Send reklamasjon til riktig part! 

Vi er opptatt av å lage enkle læresetninger for de vi bistår: «De tre gyldne S-ene». 

Skriftlighet: Alt du gjør, gjør det skriftlig!
Selger: Forhold deg til selger og evt. også deres eierskifteforsikring. Reklamasjon til megler er normalt ikke nok.
Skylagring: Lagre alt du har sendt for senere bruk.

Det er svært mange som bommer på hvem de skal sende reklamasjonen til. Det er mange som sender alle skriftlige henvendelser til megler. Husk at megleren er ferdig med oppdraget etter at oppgjøret er gjennomført. Din kontraktspart er selger. 

Sender du henvendelser til selger, og med kopi til evt. eierskifteforsikringsselskapet (også kjent som boligselgerforsikring), da er du på god vei til å få det du har krav på.

#3 – Følg opp saken med fagkyndige rapporter

Du må alltid – og vi understreker alltid – følge opp kravet ditt med fagkyndige rapporter. Dette kan være alt fra takstrapporter, vurdering av verdiminus fra megler og konkret pristilbud fra håndverkere. Du kan normalt ikke vinne en sak uten å dokumentere kravet. Du trenger kjøtt på beinet. Det hjelper ikke at du har verdens beste historie om ingen kan fortelle den. 

Selger (og etter hvert kanskje retten) må vite hva mangelen er, hvorfor manglene har oppstått, når det skjedde og hva som må til (pris) for å fikse det. Disse må sendes til selger.  

Dette punktet kalles ofte for «spesifisert reklamasjon«. Det er nettopp her de fleste taper saken sin. Vær grundig i arbeidet. Du må oversende også dette brevet til rett tid, men det aller viktigste er at det skaffes gode nok rapporter for å bygge opp saken din med et godt fundament. Denne rapporten bør normalt ikke komme for sent. Dersom du trenger mer tid til å skaffe rapportene, gi beskjed til selger og evt. eierskifteforsikringsselskapet (boligselgerforsikring) for å holde kravet «aktivt». På fagspråket kaller vi det å holde kravet i hevd, men tenk på dette som å holde selger orientert om at det fortsatt kommer et krav og at du ikke har gitt deg. 

Aller viktigst: finn de beste før motparten 

Det beste tipset vi kan gi er: finn de beste fagkyndige, advokater, meglere og andre samarbeidspartnere. Igjen, du kan ha verdens beste historie, men du må ha de beste historiefortellerne for å komme i mål. 

Ditt spørsmål er; hvordan kan jeg vite hvem som er best? Det er godt spørsmål, og det finnes ingen fasitsvar. Norges generelt beste boligadvokat finnes ikke. Den beste takstmannen finnes heller ikke. Det handler om erfaring, kompetanse, men også om kjemi og sakstype. Noen fagkyndige passer bedre til en viss type sak. Samme gjelder advokater. Du kan derfor finne den beste til nettopp din sak.

Hva skal du spørre den fagkyndige om? Dette spørsmålet er enklere å svare på. Spør om erfaring, resultater og hvordan nettopp de skal hjelpe deg videre i saken. Spør om de har vært i retten, og om de ble hørt med deres forklaringer i retten. Hør på svarene som gis – både hva som sies og det som ikke uttrykkes. Er svarene du mottar betryggende? Høres de bestemt, men ydmyke ut? Eller er de mer opptatt av å selge deg sine tjenester enn å gi deg noe av verdi i første omgang? Husk at den fagkyndige er en av dine nøkkelpersoner til å vinne saken. I tillegg til å være faglig sterke, må de fagkyndige også være dyktige muntlig så vel som skriftlig.

Hva skal du spørre advokaten om? Det engelske uttrykket passer perfekt til dette: «A jack of all trades, a master of none». Dette er noe du skal ta innover deg; dersom en jobber med svært mange ulike felt, kan vedkommende faktisk også være ekspert innenfor nettopp det du trenger hjelp til? 

Vær kresen på kvalitet, og ikke la pris være avgjørende. Det mest irriterende er at «alle» synes å være spisskompetente med 20 års erfaring ved et kort google-søk. Er virkelig alle spisskompetente? Det må du finne ut av, og da kan du spørre hvor mange saker advokaten din har behandlet om nettopp din problemstilling. Hør på svarene som gis. Er de mer opptatt av å sette i gang enn at du kommer føler deg trygg? Føler du deg presset til å ta saken videre? Da er det kanskje ikke riktig match for deg. Dersom de ikke tilbyr deg noe av verdi i de første samtalene, bør du nok skygge unna. Da er det faktureringsbehovet som kanskje styrer samtalen. 

Advokaten bør fra første stund være opptatt av dine interesser. Hør etter i samtalen; er vedkommende pedagogisk, systematisk og overbevisende? Snakker de nok om risikoen ved saken? Gir vedkommende deg en nøytral og god beskrivelse av hva du kan ha krav på, og hva du evt. ikke har krav på? 

Ikke vær redd for å shoppe rundt!

Ikke glem å lese vår komplette guide til reklamasjon!

Last ned sjekklisten vår: «7 hemmeligheter til seier»

Vi har utarbeidet et helt unikt verk for boligkjøpere. Vi ønsker å kunne gi deg de metoder som vi bruker daglig i vårt virke. Disse metodene bruker vi til å vinne i våre saker, og disse ønsker vi å dele med deg. Besøk denne siden for å laste ned våre strategier, og du vil deretter motta flere arbeidsverktøy – helt vederlagsfritt. 

I tillegg kan du avtale en strategisamtale med en av våre advokater. Hva koster det? Hvis du laster ned sjekklisten vår, da koster det deg ingenting! 

Hva handler boken om? Vi opplyser om de skuddsikre strategiene du må vite om i enhver boligtvist. Du skal vite hva du bør og ikke bør bruke pengene dine på. Vi tar deg gjennom reklamasjonsreglene steg for steg. 

Denne boken behandler emner som kan brukes i saker om skjulte feil og mangler ved boligkjøp, selgere som tilbakeholder opplysninger, selgere som gir uriktige opplysninger, avvik ved el-anlegg, våtrom, drenering, utsikt, avvik ved takkonstruksjon, arealavvik, bygningsmessige avvik, skjeggkre, fuktskader, lekkasje, manglende brukstillatelse og ferdigattest. 

Alle tlf.samtaler er vederlagsfrie: 416 50 321

Flere av våre tips og råd

Vederlagsfri strategisamtale?

Avtal en strategisamtale med boligadvokat - 45 minutter vederlagsfritt!

Våre tall taler for seg

ADVOKATER
1 +

Advokatfirmet Nova DA er deleier av Eurojuris Norge. I vårt nettverk har vi tilgang til over 250 advokater dersom det blir behov. Stort utvalg gir deg størst sikkerhet. 

advokatkontorer
1

Via vårt nettverk er vi tilknyttet 18 advokatkontorer, alle ISO-sertifiserte, langs hele Norge.

Samarbeidspartnere
1 +

Kontorene i Eurojuris-nettverket er offisielle samarbeidspartnere med regionale NHO-kontorer. I tillegg har vi et stort nettverk av fagkyndige.

Les flere av våre tips

Parkslirekne mangel ved boligkjøp
Avgjørelser

Parkslirekne ga en halv million i prisavslag i FinKN

Finansklagenemnda kom til at parkslirekne i hagen utgjorde en mangel ved boligen, til en verdi av en halv million kroner
Les mer →
foreldelse forsikringsselskap
Ukategorisert

Foreldelse – hva skjer om du ikke melder inn kravet ditt til motpartens forsikringsselskap? HR-2023-2252-A

https://www.youtube.com/watch?v=0dX-uYvFiiQ Ny høyesterettsdom om foreldelse og direktekrav – november 2023 Høyesterett har igjen vært ute og avklart problemstillinger som fra før var noe ullen. I ...
Les mer →
boligselgerforsikring
Ukategorisert

Hvordan vinne mot boligselgerforsikring? 68 % flere seiere i år

I denne artikkelen får du vite følgende om boligselgerforsikring Økte sjanser for å få medhold for boligkjøpere mot boligselgerforsikring Hvis du har kjøpt en bolig ...
Les mer →
Klage på boligkjøp
Ukategorisert

Klage på boligkjøp [2023] – 4 skuddsikre tips fra eiendomsadvokat

I denne artikkelen går vi gjennom følgende: Kjøp av bolig er trolig din største investering som privatperson For den vanlige Ola og Kari Nordmann er ...
Les mer →
Help setningsskade
Ukategorisert

Avslag fra Help forsikring – 5 steg til seier (setningsskade)

Ingen HELP å få – Help forsikring avslo saken Vi i Reklamasjonsportalen er i utgangspunktet store tilhengere av det Help forsikring står for og jobber ...
Les mer →
Mangel ved boligkjøp
Eiendomsadvokat

Reklamasjon – Unngå de 3 feilene alle gjør i en boligtvist

Unngå feilene som de aller fleste gjør i sine boligtvister. La en eiendomsadvokat forklare hvordan reklamasjon ved bolig skal foregå.
Les mer →

Disse stoler på oss, og vi på dem

Advokatfirmaet NOVA logo
Eurojuris Norge logo
NHO logo

Reklamasjonsportalen.no

Nettsiden er drevet av advokat Aki Johannes Viitala, som er partner i Advokatfirmaet Nova DA. Advokat Viitala er ansvarlig for innholdet og svar.

Nova er tilknyttet Norges største advokatnettverk, Eurojuris, med tilgang til 250 (+) advokater fordelt på 18 kontorer. Eurojuris-tilknyttede advokater er ikke forpliktet til å påta seg saker fra Reklamasjonsportalen. 

 

Post- og besøksadresse

Besøksadresse:
Advokatfirmaet Nova DA 
Roald Amundsens gate 6, 0160 OSLO

Postadresse: 
Advokatfirmaet Nova DA
Postboks 1807 Vika, 0123 OSLO. 

Kontaktinformasjon

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle